Isnin, 11 Ogos 2008

PEMANCING VS SELEKEH


Salam sejahtera kepada warga pemancing Malaysia,Tak kira dia pemancing Lombong,kolam2 kormesial,Parit,Sungai, Hutan,pantai dan laut dalam, disini saya ingin coretkan sedikit nasihat kepada warga pancing kita untuk di kongsi bersama.
Sebagai warga pancing dan saya tak kecuali yg hobi pada sukan pancing ni, saya ingin semua warga pancing menjiwai selekeh yg saya maksudkan ini, seperti kita ketahui, perkembangan aktiviti memancing dinegara ini amat menggalakan, Pelbagai golongan dan masyarakat tak kira status kedudukan nya,Tengok lah jika ada satu2 acara petandingan memancing misalnya, boleh dikatakan penuh pantai dan bergitu ramai yg sangut datang tak kira dia pakai kapcai ataupun kereta mewah. Itulah hobi memancing ni ada kelasnya tersendiri.
Namun yg saya ingin tekan kan disini adalah tentang kebesihan yg tak sepatuknya berlaku setiap kali ada acara atau pergi memancing secara sendiri, munkin sudah menjadi metaliti rakyat Malaysia kita ni suka sangat meninggalkan kesan,
Saya cukup kecewa bila setiap warga pancing kita menbuang sampah atau meninggalkan sampah, kita harus ingat bahawa kita ini generasi yg bernasik baik kerana dizaman kita ini masih banyak lagi hasil atau tempat untuk dijadikan tempat melepaskan tension , rindu, berfikir lah sedikit untuk masa depan generasi akan datang
Jadi marilah kita sama-sama warga pancing perihatin tentang kebesihan tak kira dimana lokasi kita pergi , jangan lan menbuang sampah,meninggalkan hobi pengotor tu. Tapi bukan semua warga pancing tak menjaga kebesihan, ada juga perihatin,…..tapi masaalahnya tak ramai….
Jangan jadikan hutan,Laut, sungai tempat anda menbuang sampah, marilah kita warga pancing sama-sama berjuang untuk menjaga kebesihan Negara kita seperti mana menjaga rumah kita. Disini bukan saya nak menyakitkan hati sesiapa, Cuma menharapkan kita sama boleh menbantu menjaga alam khazanah yg harus kita sama 2 menjaga, tak tahu lah nak cakap macam mana ni…….Tapi tolong lah
Sekian ……..dari zemie Insan Biasa

Tiada ulasan: